Før man setter igang med å modellering og gjennomføring en BI løsning kan det være nyttig å se litt på de grunnleggende målene for datavarehuset.
Behovet for et datavarehus kan plukkes opp ved å gå gjennom korridorene i en hvilken som helst organisasjon og lytter til bedriftens ledere og fagpersoner. Følgende problemstillinger er noe man typisk kan overhøre at det klages over:
Basert på vår erfaring er disse bekymringene så universell at de styrer de grunnleggende kravene til datavarehuset. La oss omforme disse sitater til datavarehuskrav. Tilgjengelighet av informasjon Innholdet i datavarehuset må være forståelig. Dataene må være intuitivt og åpenbart for forretningsbrukeren og ikke bare for utviklerne. Forståelighet innebærer lesbarhet; innholdet i datavarehuset må ha en meningsfull navngivning. Forretningsbrukere ønsker å splitte opp og kombinere dataene i utallige kombinasjoner i en prosess ofte referert til som "slicing og dicing". Verktøyene som gir tilgang til datavarehuset må være enkele og lette å bruke. De må også returnere søkeresultatene til brukeren med minimal ventetid. Overenstemt presentasjon av informasjon Dataene i datavarehuset må være troverdig. Data må nøye settes sammen fra en rekke kilder rundt om i organisasjonen, renses, kvalitetssikres og gjøres tilgjengelig først når informasjonen er klar for bruk. Informasjon fra en forretningsprosess skal samsvare med informasjon fra de andre forretningsprosessene. Hvis to målinger har samme navn så må de bety det samme. Hvis to målinger derimot ikke betyr det samme så må de navngis forskjellig. Overenstemt informasjon betyr informasjon av høy kvalitet. Det betyr at alle dataene er regnskapsført og komplett. Overenstemt innebærer også at felles definisjoner for innholdet i datavarehuset er tilgjengelige for brukerne. Tilpasningsdyktige i forhold til endringer Vi kan simpelthen ikke unngå forandring. Brukernes behov, forretningsmessige forhold, data og teknologi er alle underlagt endringer i tiden. Datavarehuset må være utformet slik at den klarer å håndtere disse uunngåelig endringene. Endringer i datavarehuset skal være grasiøse i den forstand at noe som betyr at de ivaretar eksisterende data og ikke får eksisterende applikasjoner til å feile. Eksisterende data og programmer bør ikke måtte endres eller avbrytes når forretningsbrukere stiller nye spørsmål eller nye data legges til datavarehuset. Hvis beskrivelsen av data i datavarehuset blir endret må vi ta hensyn til endringene på riktig måte. Sikker bastion som beskytter informasjonsaktiva Organisasjonens informasjonskronjuveler blir lagret i datavarehuset. I det minste vil datavarehuset sannsynlig inneholder informasjon om hva vi selger, til hvem og til hvilken pris. Noe som potensielt er skadelige detaljer i hendene på feil person. Datavarehuset må effektivt kontrollere tilgangen til organisasjonens konfidensielle informasjon. Et grunnlag for bedre beslutninger Datavarehuset må ha de riktige dataene for å kunne støtte beslutningsprosesser. Det er bare ett riktig svar fra et datavarehus. Beslutninger gjøres på bakgrunn av bevis presentert av datavarehuset. Disse beslutningene levere den mest presserende verdien knyttet til datavarehuset. Den opprinnelige navnet som forut for datavarehuset er fortsatt den beste beskrivelsen av hva vi utarbeider; et beslutningsstøttesystem. Forretningsbrukerne må akseptere datavarehuset for at det skal bli vellykket Det spiller ingen rolle om vi har bygget en elegant løsning med de beste produktene på den beste plattformen. Hvis forretningsbrukerne ikke omfavner datavarehus og fortsatte å bruke det aktivt seks måneder etter opplæring, da feiler vi akseptansetesten. I motsetning til vedereutvikling av et operativt system, hvor forretningsbrukerne ikke har annet valg enn å bruke det nye systemet, er bruk av datavarehuset noen ganger valgfritt. Aksept fra forretningsbrukerne har mer å gjøre med enkelhet enn noe annet. Disse punktene viser at et vellykkede datavarehus krever mye mer av oss enn å være en fantastisk database administrator eller systemutvikler. Med et datavarehus initiativ har vi en fot i vår informasjonsteknologi komfortsone, mens vår andre foten er på ukjente grunn hos forretningsbrukere. Vi må skreve over de to og endre noen av våre utprøvde ferdigheter for å tilpasse oss til de unike kravene til datavarehuset. Åpenbart må vi ta med oss alle våre ferdigheter når vi prøver å oppføre oss som om vi er en hybrid DBA/MBA.
0 Comments
Leave a Reply. |
Pål HellesnesApplication architect who is also interested in business analysis, user interface, and other factors that would make the designed system workable and usable. Archives
November 2021
Categories
All
|