Fagruppen for BI og Information Management til den norske dataforeningen avholder nettverksmøte "Moderne Business Intelligence: Møt leverandørene del 1" på vinbaren Amarone i Bergen den 12. mai 2014. Først ut er Microsoft og IBM.
De siste årene har utviklingen i BI-markedet akselerert. Verktøyene blir stadig bedre, men nå ser vi også at landskapet endrer seg. Enkelte mindre leverandører har alltid snudd seg raskt etter trender i markedet, men det som nå skjer er at også de større leverandørene tilrettelegger for visual analytics, social BI, storytelling, cloud-baserte løsninger osv. For å få svar på hva de større leverandørene tenker rundt moderne BI har vi invitert noen av lederne i Gartners Magic Quadrant og Forrester Wave Enterprise BI Platforms til å demonstrere mulighetene i BI-porteføljen sin. Denne samlingen er forøvrig del 1 av 2. Del 2 er også planlagt avholdt på denne siden av sommeren. Du kan lese mer om arrangementet og melde deg på her. Kart for å finne frem til Amarone vinbar finner du her.
0 Comments
Ralph Kimball er en av de ledende visjonærene innen business intelligence og grunnlegger av dimensjonal modellering av datavarehus. Hans metodikk har blitt en de facto standard innen beslutningsstøtte.
Kimball startet sin karriere hos Xerox Palo Alto Research Center (PARC) som en av de ledende designerne av arbeidsstasjonen Xerox Star, det første kommersielle produkt til å bruke mus, ikoner og vinduer. Han ble deretter visepresident for applikasjoner hos Metaphor Computer Systems hvor han i 1982 utviklet The Capsule Facility. Dette var en grafisk programmeringsteknikk som lot ikke-programmerere visuelt utvikle applikasjoner for rapportering og analyse ved å koblet ikoner sammen i en logisk flyt. Kimball stiftet i 1986 Red Brick Systems hvor han fungerte som konsernsjef frem til 1992. Red Brick Systems ble kjøpt opp av Informix som nå eies av IBM. Red Brick ble kjent for sin relasjonsdatabase optimalisert for datavarehus. Med bruk av indeksering klarte de å oppnå en ytelse på nesten 10 ganger mer enn andre konkurrerende databaseleverandører. Ralph Kimball Associates innlemmet i 1992 for å gi datavarehus rådgivning og utdanning. The Kimball Gruppen formalisert eksisterende langsiktige relasjoner mellom Ralph Kimball Associates, DecisionWorks Consulting, og InfoDynamics LLC. Kimball er nok mest kjent som en forfatter på temaet datavarehus og business intelligence. Han er ansett som en av de opprinnelige arkitektene datavarehus og er kjent for langsiktig overbevisning at datavarehus må være utformet for å være forståelig og rask. Hans metode, også kjent som tredimensjonal modellering eller Kimball metodikk, har blitt de facto standard i området av beslutningsstøtte. Han er hovedforfatter av de bestselgende bøkene Datavarehus Toolkit, Datavarehuslifecycle Toolkit, Datavarehus ETL Toolkit og The Kimball Gruppe Reader, utgitt av Wiley and Sons. Kimbal har etablert en beste praksis innen dimensjonale modelering av et datevarehus som er fritt tilgjengelig her. Disse teknikkene er også tilgjengelig som et PDF dokument. Ralph Kimball og Margy Ross utgir sin tredje utgave av Kimballs klassiske veiledning til dimensjonal modellering. Denne boken inneholder en komplett samling av modelleringsteknikker fra helt grunnleggende konsepter til håndtering av stadig mer komplekse problemstillinger, hele tiden med referanser til eksempler fra den virkelige verden.
Boken gir vesentlig bedre og utvider på begreper og eksempler presentert i tidligere utgaver av Datavarehus verktøykassen:
Kimbal har etablert en beste praksis innen dimensjonale modelering av et datevarehus som er fritt tilgjengelig her. Disse teknikkene er også tilgjengelig som et PDF dokument. |
Pål HellesnesApplication architect who is also interested in business analysis, user interface, and other factors that would make the designed system workable and usable. Archives
November 2021
Categories
All
|