Som BI eksperter ønsker vi å skape verdi for våre kunder så raskt som mulig. Kundene skal alltid være fornøyd med løsningen, som leveres innen avtalt tid og pris. Skal vi lykkes med dette er et godt og tett samarbeid med kunden viktig. Med en Design Workshop tidlig i prosjektet ønsker vi å legge til rette for engasjement hos kunden. Deltagerne skal oppleve dette som både lærerikt og nyttig, og bli inspirert til å bidra videre i prosjektet.
Under workshop’en vil konsulenten ha en tilbaketrukket rolle som fasilitator. Det er deltagerne fra kunden selv som skal identifisere de største utfordringene og komme med forslag til hvordan disse bør møtes. Utfordringer prioriteres og skisser av dashboard tegnes. Sammen danner disse et konkret målbilde for prosjektet – en spesifikasjon som sikrer at konsulenten har fokus på de viktigste utfordringene. Altså det som skaper mest verdi for kunden. I løpet av kvelden vil vi gjennomføre en del av aktivitetene i en Design Workshop, og se på et praktisk eksempel hvor «tidsklemma» er tema :-)
Under workshop’en vil konsulenten ha en tilbaketrukket rolle som fasilitator. Det er deltagerne fra kunden selv som skal identifisere de største utfordringene og komme med forslag til hvordan disse bør møtes. Utfordringer prioriteres og skisser av dashboard tegnes. Sammen danner disse et konkret målbilde for prosjektet – en spesifikasjon som sikrer at konsulenten har fokus på de viktigste utfordringene. Altså det som skaper mest verdi for kunden. I løpet av kvelden vil vi gjennomføre en del av aktivitetene i en Design Workshop, og se på et praktisk eksempel hvor «tidsklemma» er tema :-)
OM FOREDRAGSHOLDERPål Hellesnes er en applikasjonsarkitekt i FirstPoint som også er interessert i forretningsanalyse, brukergrensesnitt og andre faktorer som gjør et systemet brukbart. Han driver også sin egen blog på https://www.bedreinnsikt.net
|
|
DESIGN FORSLAG
En Design Workshop kulminere med at deltagerne jobber i grupper på 2 personer som sammen kommer frem til sitt forslag til dashboard. Til slutt presenterer hver gruppe sitt design forslag til resten av forsamlingen. Slike presentasjoner dokumenter vi gjerne med et videoopptak slik at konsulenten kan se gjennom disse når han senere skal lage sine designforslag basert på beste praksis innen dashboard design.
Last ned videofilene for å se presentasjonen av de respektive dashboard design forslagene. Disse vil vi jobbe videre med i neste Meetup i denne serien hvor vi vil se på beste praksis for dashboard design som du som konsulent kan bruke i ditt neste prosjekt. |
|
KUNDENS DESIGNFORSLAG A
Vi har strukturere det som man øverst har knapper som viser hvordan ståa er. På disse står det «dag», «uke» og «måned» som vil filtrere hele bilde etter som man trykker. Så er det en indikasjon på hver knapp med grønt og rødt alt etter som det er veldig tidspress. Det kan være tid til overs i dag (grønt) men for uken og måneden så ser det veldig mørkt ut (rødt). Så vil hele bilde filtreres etter det.
Ser vi på de aktivitetene som er satt i dette søylediagrammet kan man se hvordan tiden er fordelt, og så har vi satt en treshhold som man helst skulle ha brukt for lekser. Her går den går over fordi vi bruker mer tid på den aktiviteten, og da blir den søylen rød, mens disse andre har vi brukt mindre tid som blir grønn.
Vi har en matrise her med alle de oppgavene som må gjøres hjemme, og satt en dato, en frist, og en liten markør ved siden av for å se om oppgaven har blitt gjort eller ikke. Så denne oppgaven her som ikke har fått noe grønt eller rødt merke er noe som skal gjøres hvor fristen ikke har gått ut ennå.
Oppe til høyre har vi bare en slags trend som prøver å si noe om de grepene vi gjør hjemme for å få strukturert tiden, om de gir oss mer tid eller ikke.
Til slutt så har vi en slags kalender, en heatmap var det vel, som man skal kunne trykke på. Det skal være markert her alt etter som, grønt med at man har fritid denne dagen, eller hvor mye aktivitet det ligger i den dagen. Så disse som er veldig markert vil jo være røde, så kan man trykke på den og så vil det komme opp en tabell her som sier noe om alle planene som ligger for den dagen da.
Ser vi på de aktivitetene som er satt i dette søylediagrammet kan man se hvordan tiden er fordelt, og så har vi satt en treshhold som man helst skulle ha brukt for lekser. Her går den går over fordi vi bruker mer tid på den aktiviteten, og da blir den søylen rød, mens disse andre har vi brukt mindre tid som blir grønn.
Vi har en matrise her med alle de oppgavene som må gjøres hjemme, og satt en dato, en frist, og en liten markør ved siden av for å se om oppgaven har blitt gjort eller ikke. Så denne oppgaven her som ikke har fått noe grønt eller rødt merke er noe som skal gjøres hvor fristen ikke har gått ut ennå.
Oppe til høyre har vi bare en slags trend som prøver å si noe om de grepene vi gjør hjemme for å få strukturert tiden, om de gir oss mer tid eller ikke.
Til slutt så har vi en slags kalender, en heatmap var det vel, som man skal kunne trykke på. Det skal være markert her alt etter som, grønt med at man har fritid denne dagen, eller hvor mye aktivitet det ligger i den dagen. Så disse som er veldig markert vil jo være røde, så kan man trykke på den og så vil det komme opp en tabell her som sier noe om alle planene som ligger for den dagen da.