Shipping KPI tar mål av seg å være en global standard for definisjon, måling og rapportering av informasjon tilknyttet drift av skip. Formålet er å forbedre driften ved økt engasjement i skipets driftsaktiviteter og å gi en effektiv kommunikasjonsplattform for interne og eksterne interessenter.
Vi har laget en analysemodell og et tilhørende skjema for inntasting av grunndata, som du kan bruke for å teste ut om Shipping KPI dekker dine behov for måling av driften av dine skip. Hierarki av indikatorer Shipping KPI standarden er hierarkisk bygget opp av 7 SPI’er (shipping performance indexes), 34 KPI’er (key performance indicators) og 64 PI’er (performance indicators). Det er en matematisk sammenheng mellom SPI’er (høynivå indekser) som beregnes ut fra KPI’er som igjen er beregnet ut fra PI’er (laveste nivå). Det laveste nivået består av PI’er som er basert på datafangst (målinger eller tellere) direkte fra et skip eller fra skipsledelsen. Data blir samlet inn én gang og benyttes i beregninger av KPI’er for å redusere mengden data. På KPI-nivå foretas en normalisering av måleenhet. KPI’er blir skalert til verdier fra 0-100, der 0 indikerer uakseptabelt og 100 er enestående. Dette gjør det mulig å sammenligne skip med ulike egenskaper og hvor ulik mengde av data blir innhentet. På det høyeste nivået kombineres KPI’er til SPI’er for å uttrykke ytelse innenfor bestemte hovedområder. De 7 hovedområdene er:
Shipping KPI er grundig dokumentert i følgende dokumenter:
0 Comments
|
Pål HellesnesApplication architect who is also interested in business analysis, user interface, and other factors that would make the designed system workable and usable. Archives
November 2021
Categories
All
|