Kort om ølstiler.
Vi tar utgangspunkt i typedefinisjonene som brukes i konkurranser og ved bedømming av øl i Norge. Vi har da et standard sett med ølstiler som er gruppert stilkategorier. For oss dataanalytikere har vi altså et hierarki bestående av ølstilkateori-ølstil-øl. Hvert øl tilhører en ølstil som igjen hører innunder en ølstilkategori.
Vi tar utgangspunkt i typedefinisjonene som brukes i konkurranser og ved bedømming av øl i Norge. Vi har da et standard sett med ølstiler som er gruppert stilkategorier. For oss dataanalytikere har vi altså et hierarki bestående av ølstilkateori-ølstil-øl. Hvert øl tilhører en ølstil som igjen hører innunder en ølstilkategori.
Podcast om øl:
Det mangler ikke på gode tester av juleøl. Aviser og tidsskrifter publiserer hvert år resultatene av ekspertenes lukting, gurgling og smatting i form av terningkast og smaksnotater. Det er lite behov for å finne opp kruttet på nytt. Men det er et behov for er å finne en fellesnevner i alle testene. For å bestemme meg for hvilket juleøl jeg skal kjøpe inn til gjestene på julaften kjører jeg en relativ enkel analyse av årets anmeldelser av juleøl. Det er jo veldig mye flinke folk som mener noe om juleøl, og de forteller det de mener i tester. Utfordringen er å finne nåla i denne høystakken. Det er vanskelig å konkludere noe av å lese gjennom alle testene og prøver å finne svaret ut fra det man husker. Med enkle verktøy som Excel og Power BI har jeg bygget et analyseverktøyet for juleølanmeldelser. En meta-analyse som ekstrahere og normaliserer informasjonen. En utfordring jeg møtte på med en gang var at ulike juleøltestene bruker forskjellige måter å sette karakterer på. Noen bruker tall, noen bruker terningkast, og så videre. Derfor var det nødvendig å bygge et system for å normalisere alle testene til et felles karaktersystem. Dessuten måtte jeg sørge for at det var en felles produktbetegnelse i systemet. Jeg har benyttet Vinmonopolets varenummersystem og sørget for at alle testene refererer til det, enten de bruker det samme til testen, eller bare navnet på juleølet. Det blir alltid en liten vaskejobb når jeg legger inn en ny test. Det er ikke alle som staver navnet riktig engang. Med nok tester inne i modellen, er det lett å gjøre analyser. Nå kan jeg spørre etter årets juleøl som passer best til maten jeg lager til gjestene mine. Ølmarkedet er langt mindre oversiktlig i dag med alle mikrobryggeriene som har dukket opp. Utvalget av juleøl er langt større enn det var. Det er lett å komme i fristelsen å velge juleøl ut fra gamle vaner, men å prøve noe nytt vil gi den lille nye smaksopplevelsen som folk kan glede seg til i julefeiringen. På disse sidene vil jeg dele resultatene mine og håper alle får en riktig fin Jul!
LÆR Å LAGE DIN EGEN ANALYSEMODELL
Jeg liker å se på analyseløsningen som et orakel som man kan stille ulike spørsmål og få faktabaserte svar tilbake. Dette orakelet kan implementeres på mange ulike måter med et utall forskjellige alternative verktøy. Felles for dem alle er at de baserer seg på de samme tre stegene; innsamling av kildedata, konsolidering av kildedata i en felles datamodell og analyse av innsamlet data.
Analyseløsningen som vi benytter til å bestemme årets juleøl er en forenklet variant av analyseløsningen for vinslipp, hvor vi kommer frem til de beste kjøpene på polets nyhetslanseringer. På VINSLIPP siden finner du en detaljert beskrivelse på hvordan denne er laget. Metoden kan brukes av enhver med tilgang til Excel. Så da er det bare å komme i gang med bygging av din egen analysemodell!