STACEY BARR - EN GOD RESURS PÅ NETTET - GRATIS
Are You Taking the Wrong Approach to Performance Measures and KPIs?
The right approach to performance measurement is like gravity. It pulls our attention and action toward a centre, toward the most important things we should focus on and improve.
The right approach to performance measurement is nothing like what most people are used to. Done well, and for the right reasons, performance measurement creates a high-performance culture. And this high-performance culture creates measurable success for the organisation. |
|
|
STORYTELLING WITH DATA
Don't simply show your data—tell a story with it!
Storytelling with data teaches you the fundamentals of data visualization and how to communicate effectively with data. You'll discover the power of storytelling and the way to make data a pivotal point in your story. The lessons in this illuminative text are grounded in theory, but made accessible through numerous real-world examples—ready for immediate application to your next graph or presentation.
KPI WORKSHOP – MÅLING AV PRESTASJON OG RESULTAT
Som konsulenter ønsker vi å hjelper vi kundene våre løse utfordringer relatert til forretningsanalyse og IT. Målet med denne workshopen er å identifisere gode KPI’er for måling av prestasjon og resultat. Vi vil se på hvordan disse knyttes til selskapets kritiske suksessfaktorer og sikrer at aktivitetene som de ansatte jobber med har fokus på selskapets forretningsmål.
Kunden skal oppfatte det som lærerikt og nyttig å delta aktivt i KPI prosjektet
Under workshop’en vil konsulenten ha en tilbaketrukket rolle som fasilitator. Det er deltagerne fra kunden selv som skal identifisere de største utfordringene og komme med forslag til hvordan disse bør møtes. Utfordringer prioriteres, KPI'er evalueres og skisser av dashboard tegnes. Sammen danner disse et konkret målbilde for KPI prosjektet.
Design Workshop er en aktiviteten hvor kunden må være 100% tilstede
Deltagerne fra kunden er de viktigste personene på møtet. Det er deres kunnskap, erfaring og tanker som vil drive workshopen fremover og bidra til et godt resultat. Workshopen varer i bolker på 3-4 timer uten pause og oppleves av de fleste som trivelig men hardt arbeid, som krever 100% konsentrasjon hele tiden. Under workshopen vil vi benytte oss av gule lapper, papir og blyant. Det er ingen behov for PC eller andre elektroniske hjelpemidler. Faktisk er det en stor fordel om disse ikke blir med inn på møterommet.
FORBEREDELSER
I forkant av møtet er det viktig at deltagerne har forberedt seg ved å tenke på hva de ønsker å få ut av prosjektet og hvilke utfordringer de ønsker å få løst i løpet av prosjektet. Noter dette på gule lapper eller et papir som tas med på møtet. Ta også gjerne med utskrifter av eksisterende forretningsmål, kritiske suksessfaktorer, målkort, rapporter og dashboards. Disse kan være nyttig under designarbeidet.
Møterom med projektor, whiteboard og store veggflater til gule lapper
Selve møterommet må ha en stor veggflate hvor vi kan henge opp gule lapper og en whiteboard, helst av den store typen. Det må også være tilgjengelig en prosjekter som kan vise presentasjonen med veiledning til de enkelte aktivitetene som skal gjennomføres under workshop'en.
Send gjerne ut en epost til kunden i forkant av workshopen med agenda og informasjon om krav til både deltagerne og møterommet:
Send gjerne ut en epost til kunden i forkant av workshopen med agenda og informasjon om krav til både deltagerne og møterommet:
Velkommen til KPI workshop! Torsdag 21. februar 2018 kl. 08:00-12:00 avholdes design workshop i analyseløsning prosjektet på det store møterommet hos Amesto Firstpoint Thormøhlens Gate 53C, 5006 Bergen. Møtet etterfølges av lunch på Amesto Firstpoint sin regning. Målet med denne workshopen er å kartlegge behovene for analyse og rapportering. Vi vil ha fokus på det som skaper mest verdi for dere. Følgende agenda inneholder aktivitetene som vi skal gjennomføre, indikert med tiden tildelt hver aktivitet:
En bunke på 20 A3 ark og 8 blokker med store gule lapper (6x12cm). Vi tar med oss penner og fargeblyanter. Etter lunch vil konsulentene fra Amesto Firstpoint jobbe videre med designet. Hvis det er mulig å beholde møterommet ut dagen. Ser frem til et hyggelig og nyttig møte! Pål |
Ka é poenget?
Dette oppnår viI Amesto Firstpoint hjelper vi kundene våre løse utfordringer relatert til forretningsanalyse og IT. Målet med denne workshopen er å identifisere gode KPI’er for måling av prestasjon og resultat. Vi vil se på hvordan disse knyttes til selskapets kritiske suksessfaktorer og sikrer at aktivitetene som de ansatte jobber med har fokus på selskapets forretningsmål. gjennom 5 aktiviteter:
- Kartlegge og prioritere utfordringene
- Evaluere dagens KPI’er
- Forslag til nye KPI’er
- Design av nye dashboards
- Dokumentere arbeidet i workshopen
Leveransen
Leveransen fra en Design Workshop i form av en tydelig målbilde, prioriterte utfordringer som skal løses og skisser av dashboards er også viktig for å sette forventningen til alle interessenter hos kunden for hva den endelige løsningen vil inneholde. Like viktig som å beskrive hvordan løsningen vil være er å være tydelig på hvilke utfordringer leveransen ikke vil løse. På denne måten unngår man falske forventninger under lansering.
Som løsningsorienterte konsulenter er vi vor ivrig til sette i gang med implementasjon av løsningen og bruker
De 2 viktigste årsakene til av det blir oppvaskmøter i etterkant av et prosjekt er at konsulenten ikke har et tydelig bilde på målbilde og ikke har oversikt over hva alle interessentene er mest opptatt av. Da er det lett å ta de feile valgene under implementering av løsningen. Dette kan vi unngå med en design workshop hvor interessentene hos kunden selv skisserer opp løsningen de tenker seg og at kunden har en aktiv rolle i prosjektteamet.
Vi har god erfaring med en kombinasjon av aktiviteter med design av dashboards og dashboard design aktivitet kombinert med gule lapper
Som løsningsorienterte konsulenter er vi vor ivrig til sette i gang med implementasjon av løsningen og bruker
De 2 viktigste årsakene til av det blir oppvaskmøter i etterkant av et prosjekt er at konsulenten ikke har et tydelig bilde på målbilde og ikke har oversikt over hva alle interessentene er mest opptatt av. Da er det lett å ta de feile valgene under implementering av løsningen. Dette kan vi unngå med en design workshop hvor interessentene hos kunden selv skisserer opp løsningen de tenker seg og at kunden har en aktiv rolle i prosjektteamet.
Vi har god erfaring med en kombinasjon av aktiviteter med design av dashboards og dashboard design aktivitet kombinert med gule lapper
Kunsulenten må motstå fristelsen av å foreslå løsninger
Konsulenter er kreative og løsningsorienterte personer, ofte med lang erfaring fra lignende prosjekter. Når en utfordring blir lagt på bordet vil konsulentens hjerne automatisk søke etter en løsning. Høyst sannsynlig har konsulenten møtt tilsvarende utfordringer hos andre kunder og husker løsningen som den gang ble implementert. Dette er vel og bra, konsulenten skal være løsningsorientert, men ikke under en design workshop. Her skal konsulenten være fasilitator og la interessentene hos kunden innta hovedrollen på scenen. Konsulenten skal suger til seg mest mulig kunnskap for å få det beste grunnlaget for en vellykket leveranse. Er konsulenten for aktiv hemmes både deltagernes formidling og konsulentens evne til å lytte. Konsulenten vil få rikelig mulighet for å brilliere med sin kompetanse og kreativitet på et senere tidspunkt.
Design workshop
Denne workshopen gjennomføres av de beste senior konsulentene våre, og inkluderer arbeidet i etterkant med å skissere alternative dashboards basert på beste praksis. Har dere interne utviklere kan vi hjelpe til med å få på plass en solid arkitektur på egenutviklede løsniger. Vi kan også hjelpe dere med en GAP analyse for å se på hvordan eksisterende prosesser kan forbedres.
Design workshop (4+2 timer)
For dine sentrale interessenter
- Synliggjøre et felles målbilde
- Presentasjon av utfordringer/behov og prioritering av hva som er med i scope
- Interessentene skisserer opp design
- Konsulent skisserer alternative design basert på beste praksis (mellom workshops)
- Interessentene velger foretrukket design