Mengden data tilgjengelig for analyse har aldri vært større og øker eksponentielt. Det er nesten ingen grenser på hva som kan måles. Forretningssystemer, mobiltelefoner, sensorer, sosiale medier og nettjenester gir oss et hav av muligheter for innsamling av fakta. Dette betyr ikke at det blir enklere å kommunisere rikets tilstand, heller tvert imot. Jo mer informasjon som er tilgjengelig jo vanskeligere er det å fokusere på det som virkelig gir bedre innsikt.
|
Målet vårt er å lage analyseløsninger med enkle og elegante dashboards som intuitivt gir brukerne innsikten de er på jakt etter. Som designere må vi unngå å bli et offer for datamoten. Ikke fokuser på flotte bilder, grafikk og fonter. Fokus må være på budskapet. Det enkle er som regel bedre enn det lekre. Visualiseringen skal fortelle en klar og tydelig historie, ikke bare være et lekkert diagram.
En god visualisering formidler et tydelig budskap som er lett å forstå
DÅRLIGE DIAGRAMMER FINNES OVERALT
Det er ingen går inn for å lage en dårlig graf. Men det skjer, igjen og igjen. I ethvert selskap innen alle bransjer, selv hvor du forventer at folk vet bedre. Hvorfor skjer så dette? På skolen lærer vi mye om språk og tall. I norskfaget lærer vi å sette sammen ord til setninger og hvordan disse bygger opp en historie. I matematikken lærer vi å regne med tall. Men det er sjelden disse to områdene kombineres.
Ingen lærer oss hvordan vi forteller historier med tall
Vi er derfor lite forberedt på en stadig viktig oppgave; å gi mening til de økende mengdene med data. Å være god til å visualisere data er nøkkelen til å oppnå faktabasert innsikt som igjen kan brukes til å drive bedre beslutninger.
Verktøy for visualisering av data er tilgjengelig for de fleste. Stort sett hvem som helst kan legge inn data i et regneark og lage en graf. Dette er bemerkelsesverdig med tanke på at prosessen med å lage en graf historisk sett var forbeholdt forskere og personer med høy tekniske kompetanse. Det er også litt skummelt fordi uten en klar vei å følge kan de beste intensjoner og innsats (kombinert med verktøyets ofte tvilsomme standardverdier) føre oss i noen virkelig feile retninger som bruk av 3D, kakediagrammer og meningsløse farger.
Selv om teknologi gir flere og flere tilgang til bedre og bedre verktøy for å jobbe med data er det fremdeles et kompetansegap. Du kan enkelt og effektivt legge data inn i Excel og lage en graf, og for mange slutter prosessen med datavisualisering der. Dette kan gjøre den mest imponerende historien helt uinteressant eller i verste fall umulig å forstå. Standardverdier til verktøy og generell praksis har en tendens til å komme til kort når det gjelder å fortelle historien man ønsker å formidle. Det finnes en historie i dataene. Men verktøyet vet ikke hva den historien er. Det er opp til deg å bringe historien til live visuelt.
Selv om teknologi gir flere og flere tilgang til bedre og bedre verktøy for å jobbe med data er det fremdeles et kompetansegap. Du kan enkelt og effektivt legge data inn i Excel og lage en graf, og for mange slutter prosessen med datavisualisering der. Dette kan gjøre den mest imponerende historien helt uinteressant eller i verste fall umulig å forstå. Standardverdier til verktøy og generell praksis har en tendens til å komme til kort når det gjelder å fortelle historien man ønsker å formidle. Det finnes en historie i dataene. Men verktøyet vet ikke hva den historien er. Det er opp til deg å bringe historien til live visuelt.
FORTELL HISTORIEN OM DINE DATA
Å kunne fortelle historier med data er en ferdighet som blir stadig viktigere i en verden med økende data og ønske om faktabaserte beslutninger. En effektiv visualisering av data kan bety forskjellen mellom suksess og fiasko når det gjelder å formidle funnene fra studien din, skaffe penger til en ideell organisasjon, presentere for styret ditt, eller bare få poenget ditt til publikum.
Personer som er dyktige i datavisualisering er vanskelig å finne. En del av utfordringen er at datavisualisering kun er et enkelt steg i den analytiske prosessen. De som er ansatt i analytiske stillinger har typisk en kvantitativ bakgrunn som gjør at de egner seg til de andre stegene (å finne dataene, konsolidere dem, analysere dem og bygge modeller), men ikke nødvendigvis noen formell trening i design som hjelper dem når det kommer til kommunikasjonen av analysen - som for øvrig ofte er den eneste delen av den analytiske prosessen som brukerne noensinne ser.
VELGE EN EFFEKTIVT VISUALISERING - Velg riktig visualisering
xxxxxxx
UORDEN ER DIN FIENDE - Rydd opp i visualiseringen
xxxxxxxxx
FOKUSER PUBLIKUMS OPPMERKSOMHET - Bruk av form og farge
sdfsdf
Preattentive Visual Properties and How to Use Them in Information Visualization
VISUALISER MED FOKUS PÅ KUNDENS MÅLBILDE
Det er lett å gå seg vill i alle mulighetene som er til rådighet for å visualisere data. Ha alltid et klart fokus på målsetningen med dashbordet som du skal designe! Hver bevist på dine egne mål ved å briljere med iøynefallende visualiseringer, men stemmer dette med målbilde til kunden? Ta frem resultatet fra Design Workshop og se på målbilde, utfordringene og kundens eget dashboard design. Hold det til målbilde og finn gode løsninger for de viktigste utfordringene.
CHART SUGGESTIONS - A THOUGHT-STARTER
Dr. Abela er professor i markedsføring og presentasjon design konsulent har utarbeidet en grafisk oversikt over de ulike visualiiseringene som kan benyttes i dashboards og når du bære velge disse basert på hva du ønsker å vise. Last ned dette PDF dokumentet og heng det på veggen!
|
![]()
|
Med utgangspunkt i dashboard skissen som kunden selv har laget under Design Workshop skal nå konsulenten bruke sin spesialkunskap til å skissere opp flere forslag til design av dashboard som følger beste praksis på fagfeltet. Her er det konsulenten virkelig kan skape verdi til kunden. Når skissene er klare vil konsulenten møte kunden til en Godkjenn Design workshop, hvor konsulenten presenterer sine forslag med begrunnelse for valg av visualiseringer og hvor kunden gjør sitt endelige valg på hva de ønsker å få implementert.
Dette vil bli en Meetup med en lett blanding av foredrag om beste praksis innen dashboard design og praktiske oppgave som vil løses i grupper. Her tar vi utgangspunkt i kundens skisse for dashboard som vi lagde i Meetup for Design Workshop. Selve skissene og videoopptak av presentasjonene av disse finner du her.
Vi tar utgangspunkt i designene som kunden har skissert i Design Workshop. Her har vi både arkene med selve skissen og et videoopptak av presentasjonen hver gruppe fremførte for sitt forslag.
Denne gangen deler vi oss opp i 5 grupper hvor hver gruppe får en av skissen til design.
Designforslag aktiviteter handler om at konsulenten skal
I utgangspunktet ønsker vi å komme tilbake til kunden med 3 ulike designfoøslag som de kan velge mellom. Samtidig ønsker vi ikke å bruke mer tid enn nødvendig på designarbeidet samtidig som designene skal være fundert på anerkjent beste praksis på fagfeltet. Det anbefales derfor å lage følgende 3 forslag til design:
Alle disse forslagene er basert på beste praksis men det er kunden selv som må bestemme hvilken som til syvende og sist skal implementeres. Dersom du er fornøyd med ditt kreative designfoøslag så er denne en kandidat til å legge til din samling av designmaler. På denne måten vokser denne samlingen av maler som du kan gjenbruke i fremtidige prosjekter.
En Design Workshop kulminere med at deltagerne jobber i grupper på 2 personer som sammen kommer frem til sitt forslag til dashboard. Til slutt presenterer hver gruppe sitt design forslag til resten av forsamlingen. Slike presentasjoner dokumenter vi gjerne med et videoopptak slik at konsulenten kan se gjennom disse når han senere skal lage sine designforslag basert på beste praksis innen dashboard design.
Last ned videofilene for å se presentasjonen av de respektive dashboard design forslagene. Disse vil vi jobbe videre med i neste Meetup i denne serien hvor vi vil se på beste praksis for dashboard design som du som konsulent kan bruke i ditt neste prosjekt.
beste praksis i dashboard design
Som BI eksperter ønsker vi å skape verdi for våre kunder så raskt som mulig. Kundene skal alltid være fornøyd med løsningen, som leveres innen avtalt tid og pris. Skal vi lykkes med dette er et godt og tett samarbeid med kunden viktig. Med en Design Workshop tidlig i prosjektet ønsker vi å legge til rette for engasjement hos kunden. Deltagerne skal oppleve dette som både lærerikt og nyttig, og bli inspirert til å bidra videre i prosjektet.
Under workshop’en vil konsulenten ha en tilbaketrukket rolle som fasilitator. Det er deltagerne fra kunden selv som skal identifisere de største utfordringene og komme med forslag til hvordan disse bør møtes. Utfordringer prioriteres og skisser av dashboard tegnes. Sammen danner disse et konkret målbilde for prosjektet – en spesifikasjon som sikrer at konsulenten har fokus på de viktigste utfordringene. Altså det som skaper mest verdi for kunden. I løpet av kvelden vil vi gjennomføre en del av aktivitetene i en Design Workshop, og se på et praktisk eksempel hvor «tidsklemma» er tema :-)
Dette vil bli en Meetup med en lett blanding av foredrag om beste praksis innen dashboard design og praktiske oppgave som vil løses i grupper. Her tar vi utgangspunkt i kundens skisse for dashboard som vi lagde i Meetup for Design Workshop. Selve skissene og videoopptak av presentasjonene av disse finner du her.
Vi tar utgangspunkt i designene som kunden har skissert i Design Workshop. Her har vi både arkene med selve skissen og et videoopptak av presentasjonen hver gruppe fremførte for sitt forslag.
Denne gangen deler vi oss opp i 5 grupper hvor hver gruppe får en av skissen til design.
- Vi skal se på noen grunnleggende ting man må tenke som god design praksis.
- Gruppene vil da bruke dette til å skissere opp et designforslag.
- Så skal vi se på noen konkrete anbefalinge av beste visualiseringen i Power BI.
- Gruppene lager et nytt forslag basert på sitt forrige forslag og ta hensyn til de konkrete Power BI visualiseringene.
- Gruppene presenterer forslagene sine i prenum.
- I plenum vil vi stemme for hvilket forslag vi likte best (her kan vi gjerne hente visualiseringer fra flere designforslag, og til slutt tegnes det endelige dashboardet (dette tilsvarer Godkjent Design møtet som vi kjører hos kunde).
Designforslag aktiviteter handler om at konsulenten skal
I utgangspunktet ønsker vi å komme tilbake til kunden med 3 ulike designfoøslag som de kan velge mellom. Samtidig ønsker vi ikke å bruke mer tid enn nødvendig på designarbeidet samtidig som designene skal være fundert på anerkjent beste praksis på fagfeltet. Det anbefales derfor å lage følgende 3 forslag til design:
- Ta utgangspunkt i designskissen til kunden, forbedr denne uten å endre den i vesentlig grad.
- Ta utgangspunkt i designmaler for fagområde som hentes fra din samling av standard dashboards.
- Bruk din kreativitet og kom opp med det du selv synes er det beste forslaget.
Alle disse forslagene er basert på beste praksis men det er kunden selv som må bestemme hvilken som til syvende og sist skal implementeres. Dersom du er fornøyd med ditt kreative designfoøslag så er denne en kandidat til å legge til din samling av designmaler. På denne måten vokser denne samlingen av maler som du kan gjenbruke i fremtidige prosjekter.
En Design Workshop kulminere med at deltagerne jobber i grupper på 2 personer som sammen kommer frem til sitt forslag til dashboard. Til slutt presenterer hver gruppe sitt design forslag til resten av forsamlingen. Slike presentasjoner dokumenter vi gjerne med et videoopptak slik at konsulenten kan se gjennom disse når han senere skal lage sine designforslag basert på beste praksis innen dashboard design.
Last ned videofilene for å se presentasjonen av de respektive dashboard design forslagene. Disse vil vi jobbe videre med i neste Meetup i denne serien hvor vi vil se på beste praksis for dashboard design som du som konsulent kan bruke i ditt neste prosjekt.
beste praksis i dashboard design
Som BI eksperter ønsker vi å skape verdi for våre kunder så raskt som mulig. Kundene skal alltid være fornøyd med løsningen, som leveres innen avtalt tid og pris. Skal vi lykkes med dette er et godt og tett samarbeid med kunden viktig. Med en Design Workshop tidlig i prosjektet ønsker vi å legge til rette for engasjement hos kunden. Deltagerne skal oppleve dette som både lærerikt og nyttig, og bli inspirert til å bidra videre i prosjektet.
Under workshop’en vil konsulenten ha en tilbaketrukket rolle som fasilitator. Det er deltagerne fra kunden selv som skal identifisere de største utfordringene og komme med forslag til hvordan disse bør møtes. Utfordringer prioriteres og skisser av dashboard tegnes. Sammen danner disse et konkret målbilde for prosjektet – en spesifikasjon som sikrer at konsulenten har fokus på de viktigste utfordringene. Altså det som skaper mest verdi for kunden. I løpet av kvelden vil vi gjennomføre en del av aktivitetene i en Design Workshop, og se på et praktisk eksempel hvor «tidsklemma» er tema :-)
DESIGNFORSLAG – BESTE PRAKSIS I DASHBOARD DESIGN
Med utgångspunkt i dashboard skissens som deltagaren fra kunden tegnet under Design Workshop skal vi nå bidra till å skape et antall forslag til design som kunden til slutt skal velge fra som sitt eget. Konsulenten vil komme med 3 ulike forslag til design:
- En polert utgave av designet som kunden tegnet
- Et standard dashboard som følger beste praksis
- Et kreativt forslag som konsulenten utformer, også basert på beste praksis
Bidra med kunnskap og erfaring i visualisering av fakta
I neste omgang vil kunden velge visualiseringene som faller mest i smak. Dette vil ofte være en kombinasjon av visualiseringer fra alle de 3 forslagene. Det er derfor viktig å foreslå visualiseringer som lar seg kombinere.
HVORFOR VISUALISERER VI DATA?
Datavisualisering representerer data med visuelle elementer for å kommunisere informasjon. Men hvorfor visualiserer vi egentlig data?
Attention & Beauty:
|
|
Attention & Beauty
Attention & Beauty: 1. Get them to read: Data vis is still considered to be new and shiny and is often used to attract some eyeballs. Like the ads on Times Square, some designs out there try really, really hard to get your attention. An example is the typical colorful long-format infodesign blog post. But every magazine will tell you that infographics work wonderfully to get a reader’s interest after pages of long text. That’s related to the 2nd goal:
Attention & Beauty: 2. Attract different learning types: Different people absorb information differently. It’s like kids who choose different toys on a playground. Infographics are amazing for visual learners. An example is Vox’ interview with Hillary Clinton. Here, the reader can get one and the same bit of information via audio (in the video), via the transcript or via the graphics.
Attention & Beauty: 3. Go with the hype: Have I mentioned that data vis is still considered to be new and shiny? And people love shiny stuff. Even if there is no rational need for data vis, many people feel that they need it for their business/article/publication. Just because everybody else has it. Sometimes, that’s not a bad thing. “Going with the hype” also includes copying successful and fancy visualization formats. Remember NYT’s Snowfall from 2012? Every publication copied it; and made digital storytelling better in the process.
Attention & Beauty: 4. Create beauty: We can’t deny it. Data vis can look beautiful, at least according to a famous infodesign studio and a famous data vis subreddit. Good examples can be found in the tweets from @accidental__aRt: We have no idea what data is displayed, but it’s still interesting to look at. Not because of the content, but because of the form.
Attention & Beauty: 2. Attract different learning types: Different people absorb information differently. It’s like kids who choose different toys on a playground. Infographics are amazing for visual learners. An example is Vox’ interview with Hillary Clinton. Here, the reader can get one and the same bit of information via audio (in the video), via the transcript or via the graphics.
Attention & Beauty: 3. Go with the hype: Have I mentioned that data vis is still considered to be new and shiny? And people love shiny stuff. Even if there is no rational need for data vis, many people feel that they need it for their business/article/publication. Just because everybody else has it. Sometimes, that’s not a bad thing. “Going with the hype” also includes copying successful and fancy visualization formats. Remember NYT’s Snowfall from 2012? Every publication copied it; and made digital storytelling better in the process.
Attention & Beauty: 4. Create beauty: We can’t deny it. Data vis can look beautiful, at least according to a famous infodesign studio and a famous data vis subreddit. Good examples can be found in the tweets from @accidental__aRt: We have no idea what data is displayed, but it’s still interesting to look at. Not because of the content, but because of the form.
Understanding
Understanding: 1. Understand the data: Before we can communicate something to the outside, we need to understand it ourselves. When I sit in front of R Studio I feel like in a lab, forming hypotheses and testing them. visualizations help data scientists to make sense of the data, and they help quantified-self enthusiasts to make sense of themselves.
Understanding: 2. Explain: Once we’ve understood the data, we can teach it. A schoolroom is a good metaphor for that process, and data journalism is a good example. If you want to find good explainers, just look at every Washington Post graphic for the US election 2016. Man, they did some great work.
Understanding: 3. Explore: But sometimes, we can’t or don’t want to go as far as explaining the data. Sometimes we want our users and readers to explore the data for themselves. In this case, we build tools for them that make it as easy as possible to get the information they’re looking for; like libraries do (you know, the ones with books; not your Javascript ones). Dashboards are the by far most prominent examples in this category.
Understanding: 2. Explain: Once we’ve understood the data, we can teach it. A schoolroom is a good metaphor for that process, and data journalism is a good example. If you want to find good explainers, just look at every Washington Post graphic for the US election 2016. Man, they did some great work.
Understanding: 3. Explore: But sometimes, we can’t or don’t want to go as far as explaining the data. Sometimes we want our users and readers to explore the data for themselves. In this case, we build tools for them that make it as easy as possible to get the information they’re looking for; like libraries do (you know, the ones with books; not your Javascript ones). Dashboards are the by far most prominent examples in this category.
Implication
Implication: 1. Prove: In some cases, making people understand something is not enough. You want to convince them of something (hopefully The Truth™) like a lawyer wants to convince the judge of the innocence of her client. Scientists are giving proofs with data and data vis all the time; and I’m always happy when I see journalists using the scientific toolbox. An example is the FT article that shows the correlations between Brexit votes and demographics.
Implication: 2. Correct world views: We are not rational. Although it would often be more useful to act based on The Truth™, we act as a consequence of blurry feelings and beliefs. To counteract them with data could change the wrong and harmful world views of (some)(open-minded) people. A great example is Max Roser’s Our World In Data.
Implication: 3. Evoke feelings: Data vis is probably not the preferred medium to evoke feelings (video, photo, illustration; heck, even text is better at that), but you might find yourself in the position where you’re looking to get an emotional response about your data from the user/reader. Data vis projects that achieve that are “U.S. Gun Deaths” by Periscopic or “Fallen” by Neil Halloran.
Implication: 4. Evoke actions: Once you got your reader to feel something, you often don’t want to stop there. You want them to do something: donate, participate, etc. To be honest, I can’t think of any data visualization that tries to convince me to do something specific. Let me know if you got an example!
Implication: 5. Go meta: Data defines our lives in many ways. Data vis can show that and can make us think about how data is collected, stored or analyst or used for decisions. Data art can achieve that in its extremes, but “normal” data vis can show a taste of that. Giorgia Lupi, co-founder of the studio Accurat has been an advocate for that for years. In 2015, she stated that Accurat’s visualizations want to “embrace complexity” and “maintain the nuances of the data”.
Implication: 2. Correct world views: We are not rational. Although it would often be more useful to act based on The Truth™, we act as a consequence of blurry feelings and beliefs. To counteract them with data could change the wrong and harmful world views of (some)(open-minded) people. A great example is Max Roser’s Our World In Data.
Implication: 3. Evoke feelings: Data vis is probably not the preferred medium to evoke feelings (video, photo, illustration; heck, even text is better at that), but you might find yourself in the position where you’re looking to get an emotional response about your data from the user/reader. Data vis projects that achieve that are “U.S. Gun Deaths” by Periscopic or “Fallen” by Neil Halloran.
Implication: 4. Evoke actions: Once you got your reader to feel something, you often don’t want to stop there. You want them to do something: donate, participate, etc. To be honest, I can’t think of any data visualization that tries to convince me to do something specific. Let me know if you got an example!
Implication: 5. Go meta: Data defines our lives in many ways. Data vis can show that and can make us think about how data is collected, stored or analyst or used for decisions. Data art can achieve that in its extremes, but “normal” data vis can show a taste of that. Giorgia Lupi, co-founder of the studio Accurat has been an advocate for that for years. In 2015, she stated that Accurat’s visualizations want to “embrace complexity” and “maintain the nuances of the data”.
RESURSER FOR Å LÆRE MER OM DATA VISUALISERING
Det finnes noen gode podcasts som du kan høre på. Mangen av disse er basert på intervjuer med designere som forteller hvordan de angriper visualisering av data som du kan hente inspirasjon fra. Her er et par eksempler:
- Data Viz Today med Alli Torban
Blogger:
Videoer:
Videoer:
Som konsulenter ønsker vi å skape verdi for våre kunder så raskt som mulig. Kundene skal alltid være fornøyd med løsningen, som leveres innen avtalt tid og pris. Skal vi lykkes med dette er et godt og tett samarbeid med kunden viktig. Med en Design Workshop tidlig i prosjektet ønsker vi å legge til rette for engasjement hos kunden. Deltagerne skal oppleve dette som både lærerikt og nyttig, og bli inspirert til å bidra videre i prosjektet.
Kunden skal oppfatte det som lærerikt og nyttig å delta aktivt i analyseprosjektet
Under workshop’en vil konsulenten ha en tilbaketrukket rolle som fasilitator. Det er deltagerne fra kunden selv som skal identifisere de største utfordringene og komme med forslag til hvordan disse bør møtes. Utfordringer prioriteres og skisser av dashboard tegnes. Sammen danner disse et konkret målbilde for prosjektet – en spesifikasjon som sikrer at konsulenten har fokus på de viktigste utfordringene. Altså det som skaper mest verdi for kunden.
Design Workshop er en aktiviteten hvor kunden må være 100% tilstede
Deltagerne fra kunden er de viktigste personene på møtet. Det er deres kunnskap, erfaring og tanker som vil drive workshopen fremover og bidra til et godt resultat. Workshopen varer i 4 timer uten pause og oppleves av de fleste som trivelig men hardt arbeid, som krever 100% konsentrasjon hele tiden. Under workshopen vil vi benytte oss av gule lapper, papir og blyant. Det er ingen behov for PC eller andre elektroniske hjelpemidler. Faktisk er det en stor fordel om disse ikke blir med inn på møterommet.
DESIGN WORKSHOP
KA É POENGET?Som BI konsulenter hjelper vi kundene våre med å lage analyseløsninger. Målet med denne workshopen er å identifisere hva vi kan bidra med som skaper mest mulig verdi så raskt som mulig. Dette oppnår vi gjennom 3 aktiviteter:
I etterkant dokumentere arbeidet i workshopen og et løsningsforslag formuleres med plan for gjennomføring. |
FORBEREDELSER
I forkant av møtet er det viktig at deltagerne har forberedt seg ved å tenke grundig gjennom hva de ønsker å få ut av prosjektet og hvilke utfordringer de ønsker å få løst i løpet av prosjektet. Noter dette på gule lapper eller et papir som tas med på møtet. Ta også gjerne med utskrifter av eksisterende rapporter og dashboards. Disse kan være nyttig under designarbeidet.
Selve møterommet må ha en stor veggflate hvor vi kan henge opp gule lapper og en whiteboard for idémyldring, helst av den store typen. Det er også en fordel at lerretet til prosjektoren ikke dekker whiteboard, slik at siden i presentasjonen med oppgavene kan vises mens deltagerne arbeider med de ulike workshop aktivitetene. |
Møterom med projektor, whiteboard og store veggflater til gule lapper
Send gjerne ut en epost til kunden i forkant av workshopen med agenda og informasjon om krav til både deltagerne og møterommet:
Velkommen til design workshop! Torsdag 21. februar 2018 kl. 08:00-12:00 avholdes design workshop for analyseløsning prosjektet på det store møterommet hos Firstpoint i Thormøhlens Gate 53C, 5006 Bergen. Møtet etterfølges av lunch på Firstpoint sin regning. Målet med denne workshopen er å kartlegge behovene for analyse og rapportering. Fokus vil være på det som skaper mest verdi for dere. Vi vil gjennomføre følgende aktiviteter, hver indikert med tildelt tid:
Møterommet må ha en stor veggflate hvor vi kan henge opp gule lapper og en prosjekter for visning av presentasjonen. Vi tar med oss gule lapper, ark, penner og fargeblyanter. Etter lunch vil konsulentene fra Firstpoint jobbe videre med designet. Hvis mulig, reserver møterommet ut dagen. Ser frem til et hyggelig og nyttig møte! Pål |
KONSULENTENS ROLLE
Konsulenter er kreative og løsningsorienterte personer, ofte med lang erfaring fra lignende prosjekter. Når en utfordring blir lagt frem under en design workshop vil konsulenten instinktivt søke etter en løsning. Høyst sannsynlig har konsulenten møtt tilsvarende utfordringer hos andre kunder og minnes løsningen som den gang ble implementert. Dette er vel og bra, konsulenten skal være løsningsorientert, men ikke under en design workshop. Her skal konsulenten være fasilitator og la interessentene hos kunden innta hovedrollen på scenen. Konsulenten skal suger til seg mest mulig kunnskap for å få det beste grunnlaget for en vellykket leveranse. Er konsulenten for aktiv hemmes både deltagernes formidling og konsulentens evne til å lytte. Konsulenten vil få rikelig mulighet for å brilliere med sin kompetanse og kreativitet på et senere tidspunkt.
|
Konsulenten må motstå fristelsen av å foreslå løsninger
AGENDA
Denne workshopen gjennomføres av de beste senior konsulentene våre, og inkluderer arbeidet i etterkant med å skissere alternative dashboards basert på beste praksis. Har dere interne utviklere kan vi hjelpe til med å få på plass en solid arkitektur på egenutviklede løsniger. Vi kan også hjelpe dere med en GAP analyse for å se på hvordan eksisterende prosesser kan forbedres.
Antall deltagere vil kunne variere og vil påvirke tiden det vil ta å gjennomføre workshop'en. Tommelfingerregelen er at den vil ta 4 timer med 4 personer. Med 6 personer ta høyde for 6 timer. Helst ikke for mage deltagere utover 6 personer.
Antall deltagere vil kunne variere og vil påvirke tiden det vil ta å gjennomføre workshop'en. Tommelfingerregelen er at den vil ta 4 timer med 4 personer. Med 6 personer ta høyde for 6 timer. Helst ikke for mage deltagere utover 6 personer.
For dine sentrale interessenter
- Synliggjøre et felles målbilde
- Presentasjon av utfordringer/behov og prioritering av hva som er med i scope
- Interessentene skisserer opp design
- Konsulent skisserer alternative design basert på beste praksis (mellom workshops)
- Interessentene velger foretrukket design
MÅLBILDE
Målbilde defineres som «visjon for fremtidig situasjon». Et målbilde kan forstås som et bilde eller en beskrivelse av alle relevante målformuleringer knyttet til å løse de utfordringer som er identifisert. Målbildet kan for eksempel ha i seg visjon, misjon og hovedmål for den endring du ønsker å skape.
DESIGN
Det er her deltagerne virkelig kan bidra med sin kompetanse og kunnskap om hva som bør lages. Hvordan analyseløsningen skal fremstå for brukerne. Tanken her er at man gjennom et rollespill får igang diskusjonen mellom deltagerne på hva som er en god løsning. Deltagerne inndeles i grupper på 2. Den ene personen får rollen som bruker og den andre som designer. Designeren skal intervjue brukeren for å avdekke behovene.