Under panseret er en analyse løsning intet annet enn en matematisk modell. Grunnmuren er selve datamodellen som entydig definerer fakta verdiene og deres relasjoner til ulike dimensjoner. For å gi analyse modellen litt mer kjøtt på beinet innføres kalkulasjoner. Dette er matematiske formler for beregning av nye fakta verdier som gir mening til forretningen. Et eksempel på dette er beregning av såkalte "Key Performance Indicators" eller KPI'er.
måldrevne beregninger
Vi vil se på det grunnleggende om KPI-ledelse, hvordan de brukes i virkeligheten i en forretnings kontekst og spesifikke KPI som kan implementeres for ulike bransjer (forretningsområder som markedsføring, salg, prosjekt, regnskap, økonomi, personal og produksjon og transport). Men først, la oss starte med en enkel definisjon.
KPI styring
KPI-styring er et begrep som brukes til å beskrive prosessen med å opprette, måle, overvåke og analysere spesifikke industrielle nøkkelindikatorer (eller KPIer) som hjelper selskaper med til å måle nivået på suksess når de skal nå sine forretningsmål.
Prinsippet for måling av ytelsesindikatorer skiller seg ikke så mye fra veletablerte vitenskapelige evalueringsmetoder; stille et spørsmål, sette et mål, finn et kvantifiserbart middel for å oppnå det målet, test disse middelen, og etterprøve deretter for konsistens.
Nå, bruk denne metoden for hvordan bedrifter engasjerer seg med sine kunder, og dette er hva KPI-ledelsen handler om.
Et selskapet spør seg selv hva som er de beste midlene for å tiltrekke seg kunder. De bestemmer seg for å lage annonser, lanserer en blogg, øker sin sosiale media-tilstedeværelse, og optimaliserer nettstedet for å forbedre sin rangering søkemotorer. Innsatsen er en suksess, og flere kunder begynner å strømme inn.
Hva skjer så? Hvordan måler selskapet suksessen til hver enkelt innsats, slik at den kan isolere styrker og svakheter (effekten på tiltaket)?
Svaret er gjennom et KPI-styringssystem basert på profesjonell KPI-programvare. Uten resultatindikatorer, kan de fleste B2B blogger fortsatt i stor grad være basert på klassisk historiefortelling for å tiltrekke flere lesere, mens de faller bak sine direkte konkurrenter.
Så, hvorfor er noe som virker ganske trivielt ofte så vanskelig for noen styrerom å forstå? Fordi det i praksis er det å få et fast grep på ytelsesindikatorer langt mer komplisert og kostbart enn et ufarlig eksperiment alene. Alle bedrifter har en grense for utgifter; så viktig som styring av KPI er for vekst, en feilaktig forfølgelse eller unøyaktig handling kan resultere i et kostbart vedvarende utgiftspost. utgistssluk. (en tung, flytende drenering på inntektene).
Her vil vi diskutere KPIs beste praksis og hvordan du finner og utnytter de mest effektive KPIene for virksomheten din.
Men først vil vi ta opp et svært viktig KPI-relatert spørsmål basert på studier av en bestemt Mr. Bernard Marr.
måldrevne beregninger
Vi vil se på det grunnleggende om KPI-ledelse, hvordan de brukes i virkeligheten i en forretnings kontekst og spesifikke KPI som kan implementeres for ulike bransjer (forretningsområder som markedsføring, salg, prosjekt, regnskap, økonomi, personal og produksjon og transport). Men først, la oss starte med en enkel definisjon.
KPI styring
KPI-styring er et begrep som brukes til å beskrive prosessen med å opprette, måle, overvåke og analysere spesifikke industrielle nøkkelindikatorer (eller KPIer) som hjelper selskaper med til å måle nivået på suksess når de skal nå sine forretningsmål.
Prinsippet for måling av ytelsesindikatorer skiller seg ikke så mye fra veletablerte vitenskapelige evalueringsmetoder; stille et spørsmål, sette et mål, finn et kvantifiserbart middel for å oppnå det målet, test disse middelen, og etterprøve deretter for konsistens.
Nå, bruk denne metoden for hvordan bedrifter engasjerer seg med sine kunder, og dette er hva KPI-ledelsen handler om.
Et selskapet spør seg selv hva som er de beste midlene for å tiltrekke seg kunder. De bestemmer seg for å lage annonser, lanserer en blogg, øker sin sosiale media-tilstedeværelse, og optimaliserer nettstedet for å forbedre sin rangering søkemotorer. Innsatsen er en suksess, og flere kunder begynner å strømme inn.
Hva skjer så? Hvordan måler selskapet suksessen til hver enkelt innsats, slik at den kan isolere styrker og svakheter (effekten på tiltaket)?
Svaret er gjennom et KPI-styringssystem basert på profesjonell KPI-programvare. Uten resultatindikatorer, kan de fleste B2B blogger fortsatt i stor grad være basert på klassisk historiefortelling for å tiltrekke flere lesere, mens de faller bak sine direkte konkurrenter.
Så, hvorfor er noe som virker ganske trivielt ofte så vanskelig for noen styrerom å forstå? Fordi det i praksis er det å få et fast grep på ytelsesindikatorer langt mer komplisert og kostbart enn et ufarlig eksperiment alene. Alle bedrifter har en grense for utgifter; så viktig som styring av KPI er for vekst, en feilaktig forfølgelse eller unøyaktig handling kan resultere i et kostbart vedvarende utgiftspost. utgistssluk. (en tung, flytende drenering på inntektene).
Her vil vi diskutere KPIs beste praksis og hvordan du finner og utnytter de mest effektive KPIene for virksomheten din.
Men først vil vi ta opp et svært viktig KPI-relatert spørsmål basert på studier av en bestemt Mr. Bernard Marr.
En KPI angir hvordan selskapet ligger an i forhold til sine forretningsmål
Har selskapet et mål om å øke sine markedsandeler så er det ikke sikkert at rene økonomiske tall som driftsoverskudd er den beste KPI'en å styre etter. Ofte vil faktisk vekst koste og påvirke driftsoverskudd i negativ retning. Alternativer er å se på omsetning i ulike markedssegmenter og å måle dette opp mot konkurrerende selskaper. Det betyr ikke at man ikke har driftsoverskudd som KPI, å ha kontroll på økonomien er alltid viktig, men den bør ikke stå der alene og dominere de forretningsmessige beslutningene.
Begrepet EBITDA er vanlig brukt i mer analytiske oversikter, og i investeringstunge virksomheter.[2], og står for Earnings before interests, taxes, depreciations and amortizations - dvs inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger.
EBITDA er driftsoverskudd før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger.
Begrepet EBITDA er vanlig brukt i mer analytiske oversikter, og i investeringstunge virksomheter.[2], og står for Earnings before interests, taxes, depreciations and amortizations - dvs inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger.
EBITDA er driftsoverskudd før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger.
|
|
|
|
|
|
|
|
KPI Management And Best Practices: How To Find The Perfect KPI Solutions?
18 Key Performance Indicator (KPI) Examples Defined
The flywheel effect: transforming your enterprise through ascertaining your critical success factors & associated KPIs
Glenn Lewington interviews Author David Parmenter on performance indicators podcast
xxx
18 Key Performance Indicator (KPI) Examples Defined
The flywheel effect: transforming your enterprise through ascertaining your critical success factors & associated KPIs
Glenn Lewington interviews Author David Parmenter on performance indicators podcast
xxx
Hvis ditt eneste verktøy er en hammer, fremstår alle problemer som en spiker
Under workshop’en vil konsulenten ha en tilbaketrukket rolle som fasilitator. Det er deltagerne fra kunden selv som skal identifisere de største utfordringene og komme med forslag til hvordan disse bør møtes. Utfordringer prioriteres og skisser av dashboard tegnes. Sammen danner disse et konkret målbilde for prosjektet – en spesifikasjon som sikrer at konsulenten har fokus på de viktigste utfordringene. Altså det som skaper mest verdi for kunden.
Deltagerne fra kunden er de viktigste personene på møtet. Det er deres kunnskap, erfaring og tanker som vil drive workshopen fremover og bidra til et godt resultat. Workshopen varer i 4 timer uten pause og oppleves av de fleste som trivelig men hardt arbeid, som krever 100% konsentrasjon hele tiden. Under workshopen vil vi benytte oss av gule lapper, papir og blyant. Det er ingen behov for PC eller andre elektroniske hjelpemidler. Faktisk er det en stor fordel om disse ikke blir med inn på møterommet.
THE BALANCED SCORECARD
The balanced scorecard is a framework for describing, tracking, and managing your strategy. You need to start first with strategic goals; “What are we trying to accomplish?”, then have measures; “How do we know we are accomplishing these goals?”, and then initiatives or projects; “What are we doing to improve the performance of these measures to accomplish those goals?”. Not rocket science, it is actually pretty easy to do.
|
The Balanced Scorecard is a business framework used for tracking and managing an organization’s strategy
If you are a for profit organization, then start with the financial prospective. These are your lagging indicators. What are we doing? We are trying to achieve profits, right! How are we going to get there? By growing are revenue, managing our costs. What do we do beneath our financial perspective? We are looking at our customers. Are we making our customers happy? How do we make our customers happy? We look at our internal processes. These are the activities we do. Now we are getting into some leading indicators, or leading actions that we are taking in order to get our customer go buy our products, in order to achieve those financial results.
|
Now in order to do those activities well we need to make sure we are focusing on our people. Do they have the right skills? Are we working in the right culture? Do we have the right tools to do these internal processes, to make our customers happy, to achieve these financial results?
If you are just getting started with the balanced score card, what I will say to focus on is the strategy map. The strategy map is that one-page picture of all of your goals.
The nice thing is that when you build that picture, you can then take that back to your leadership team, walk them through the strategy of your organization, or their strategy. And if they can repeat that back to you, then you hit the nail on the head. If not, listen to where they talk about their strategy or your organizations strategy, and adjust your strategy map until you get that story correct. When you get that part correct the measures and the projects that you will linked to that strategy map, they will flow in really nicely. |
Key Performance Indicators - what are they?
I had a problem understanding what a KPI really was. The 4 legs of the Balanced Scorecard table:
- A business cannot work with performance measures unless it knows it’s critical success factors. This is the foundation stone of my work.
- Performance measures are not on this planet to implement strategic initiatives. And if you look at the balance scorecard philosophy it is all about; you get strategic misfits, you then work out what measures are going to drive that for your organization and then you cascade down. I say that will not work. Performance measures are on this planet to make sure that day to day activities by your staff are tied to the critical success factors of your business in a balanced way.
- Defining what a KPI is. I have categorically stated that all KPI’s on this planet are non-financial. Once you put a dollar, a yen, a pound or a euro in front of the measure. What have you done? You have actually quantified an activity. Let’s focus on the activity. We want more or less of it, and then the financial side of it would look after itself. Yes, you will always look at financial measures, but they are not a KPI. We need to look deeper down.
- All about flossy about implementation. I firmly believe that for great systems to work it should be able to be implemented internally by the company. And unfortunately, the balanced score card has got so complex now that, and Caplans and Nortons subsequent books have become even more complex, and quite frankly I’m not sure that I fully understand, even after my number of rereads. And what this is meant is that now companies are bringing inn lots of consultant’s inn to do it, and unfortunately in many cases many of these people advising us are freshly minted MBA’s. Very bright people but they have never run a business in their life, never made a key decision, and therefore I don’t think that type of advice works, and I believe that many very expensive implementations of balanced score cards end up crashing quite early on in their life. And it’s a great shame because a balanced scorecard is here to stay. It’s going to be with us for 100s of years to come in performance management.
- Forretningen kan ikke jobbe med prestasjonsmålinger hvis ikke de kjenner til selskapets kritiske suksessfaktorer.
- Prestasjonsmålinger er til for å sikre at de daglige aktivitetene utført av ansatte er i henhold til de kritiske suksessfaktorene for selskapet.
- Det er en konseptuell forskjell mellom prestasjonsmålinger og resultatmålinger altså mellom en KPI og en KRI.
- Utarbeidelse av et system for måling og oppfølging av prestasjon- og resultatmålinger må implementeres av interne resurser i selskapet. Konsulenter må kun ha rolle som fasilitator.
Prestasjonsmålinger er meningsløse uten kjennskap til de kritiske suksessfaktorene
Ansatte gjør det de blir målt på, ikke det du ønsker at de skal gjøre
xxxx
YTELSEMÅLING KONTRA RESULTATMÅLING
Ytelse handler om faktiske prestasjoner. Disse målingene sier noe om hvordan de enkelte teamene jobber og leder dem til å utføre oppgaver som fører selskapet videre i ønsket retning. Typisk snakker vi om hendelser som er dagsaktuell eller kommer til å inntreffe de kommende ukene. Eksempler på dette er oppsielser. Hvis daglig leder skal kunne påvirke den ansattes beslutning om å forlate selskapet så må han få beskjed om dette umiddelbart og helst bli informert om eventuell missnøye på forhånd. Etter at personen har takket ja til en ny jobb er det for sent. Det samme gjelder misfornøyde kunder. Daglig leder må få beskjed om dette så raskt som mulig for å kunne gjøre grep for å hindre at selskapet mister en verdifull kunde. For at en ytelsesmåling skal være effektiv må den kunne spores ned på team-nivå. Det må være et tydelig ansvarsforhold for målingen og klare retningslinjer for hva som skal gjøres for å oppnå ønsket resultat. Samtidig må de ansvarlige være herre over situasjonen og ha en reell mulighet til å påvirke utfallet. En konsulent vil kunne prioritere hvordan han bruker tiden sin, men vil muligens ikke være involvert i kontraktsforhandlinger med kunden der man blir enig om timeprisen. Antall fakturerte timer i uken vil kunne være en KPI. Dersom han midt i uken ligger etter så kan han kanskje nedprioritere aktiviteter som ikke er fakturerbar resten av uken. Det fakturerte beløpet er imidlertid en KRI fordi den inneholder elementer som ikke konsulenten kan gjøre noe med. Noen mener at enhver målinger som blir målt i form av beløpsverdier er resultatmålinger. De er beregnede verdier som ikke egner seg som KPI'er. Antall timer konsulenten jobber hos kunden er en konkret måling som er direkte relatert til arbeidet som konsulenten utfører. Beløpet som faktureres er et resultat av dette arbeidet sammen med andre faktorer som timepris og betalingsvilje. For økonomiansvarlig, selskapsleker, styre og eiere er dette beløpet viktig, men det er en KRI og ikke en KPI.
Konsentrer deg om KPI'ene, så passer KRI'ene på seg selv
Fotballkamp eksempel
Det er ikke alltid like lett å bestemme om en indikator er en KPI eller KRI. La ta en fotballkamp som et eksempel. Fotballkamper handler om å sparke ballen i motstanderens mål mens man samtidig passer på å holde sitt eget mål rent. Vinneren er det laget med flest mål når kampene. slutt. Det er opplagt at stillingen i kampen er en nøkkelindikator. Men måler den ytelse eller resultat, er den en KPI? Under fotballkampen kan både trener og spillerne påvirke resultatet ved å justere prestasjonen på banen. På det tidspunktet dommeren blåser av kampen er det imidlertid lite de kan gjøre med resultatet.
- KPI verdier under kampen; stillingen og statestikker (antall corner, ballbesittelse, antall skudd på mål) og tilstedeværelse og innsats.
- KRI verdier etter kampen er de samme som KPI verdiene under kampen. Sluttresultatet.
I ettertid så kan man ikke påvirke resultatet, kun analysere kampen og se hva man kunne ha gjort bedre. Det betyr ikke at KRI’er ikke har verdi, men de har et annet bruksområde. Trenerteamet kan se gjennom opptak av kampen, analysere spillet og legge strategi for trening og fremtidige kamper. De brukes også til å evaluere rikets tilstand i et større perspektiv. Resultatene er jo avgjørende for hvor laget havner på tabellen ved sesongslutt, hvilke turneringer de spiller neste sesong og klubbens økonomi.
På et tidspunkt går målingen fra å være ytelsen som spillerne presterer på banen til å være resultatet av kampen. Når dommeren blåser av kampen så kan hverken trenerteamet eller spillerne gjøre noe annet enn å akseptere resultatet.
Her er altså tidspunktet kritisk. Under kampen så vil både stillingen og antall minutter som gjenstår av kampen være indikatorer som påvirker både strategien til trenerteamet og trykket på spillerne for å prestere. Når kampen er over er det bare
Både KPI'er og KRI'er er viktige indikatorer men de har ulike funksjoner. En KPI er en styrende indikator som medarbeidere har muligheter å påvirke i sitt daglige arbeid. En KRI er en kontrollerende indikator som viser ledelsen om skuta er på rett kurs. Prøv å finne en balanse mellom KPI, KRI, PI og RI. Tommelfingerregelen er 10-80-10 med 10 KPI’er og KRI’er.
På et tidspunkt går målingen fra å være ytelsen som spillerne presterer på banen til å være resultatet av kampen. Når dommeren blåser av kampen så kan hverken trenerteamet eller spillerne gjøre noe annet enn å akseptere resultatet.
Her er altså tidspunktet kritisk. Under kampen så vil både stillingen og antall minutter som gjenstår av kampen være indikatorer som påvirker både strategien til trenerteamet og trykket på spillerne for å prestere. Når kampen er over er det bare
Både KPI'er og KRI'er er viktige indikatorer men de har ulike funksjoner. En KPI er en styrende indikator som medarbeidere har muligheter å påvirke i sitt daglige arbeid. En KRI er en kontrollerende indikator som viser ledelsen om skuta er på rett kurs. Prøv å finne en balanse mellom KPI, KRI, PI og RI. Tommelfingerregelen er 10-80-10 med 10 KPI’er og KRI’er.