7 måter å arbeide smartere på

Great at Work

Hvorfor utfører noen mennesker en bedre jobb enn andre? Dette tilsynelatende enkle spørsmålet sliter fagfolk innen alle fagfelt å gi et godt svar på. Morten Hansen har brukt 5 år på studie av over 5000 ledere og ansatte for å oppnå faktabasert innsikt på dette feltet. Konklusjonen oppsummerer han i form av 7 prinsipper for å arbeide smartere på, jobbe mindre og prestere mer.

  1. Omfang
    Velg et fåtall prioriteringer og gjør en stor innsats på de valgte områdene.
  2. Verdiskaping
    Fokuser på å skape verdier, og ikke bare om å nå forhåndsdefinerte mål.
  3. Læring
    Unngå tankeløse gjentagelse til fordel for aktiviteter som forbedrer ferdigheter.
  4. Motivasjon
    Søk roller som samsvarer med din lidenskap, med en sterk følelse av hensikt.
  5. Støtte
    Utarbeid en effektiv påvirkningstaktikk for å få støtte fra andre.
  6. Samarbeid
    Kutt ned på verdiløse gruppemøter, og sørg for at du deltar på møtene som motiverer til heftige diskusjoner.
  7. Prosjektarbeid
    Velg nøye hvilke tverr-enhetlige prosjekter du engasjerer deg i, og si nei til de mindre produktive.

Dette er den beste boken jeg har lest på lenge og som jeg varmt kan anbefale. En stor takk til Jonas hos Lerøy for å gjøre meg oppmerksom på dette gullkornet!

Videoer

Her finner du en knippe videosnutter hvor Morten forteller litt om innholdet i boken og hva som fikk ham til å skrive den.

Morten gir råd til den som er overarbeidet ...

... forteller hvordan du kommer deg ut av verdiløse møter ...

... bryter ned forskjellen mellom lidenskap og formål, og forklarer hvorfor du først må finne ditt formål ...

... forklarer 2 hovedårsaker til at folk ikke klarer å fokusere på jobben ...

... det viktigste for å gjøre en bedre jobben ...

... hvordan du mestrer å samarbeide med andre ...

... hvordan mestre balansen mellom arbeid og livet.

I boken hans trekker Morten frem historien om kappløpet mot Sydpolen som eksempel på to vanlige tilnærminger til arbeid: øke omfanget av aktiviteter eller begrense dem for å kunne fokusere på å forfølge dem.

Scott got tangled in a complex operation with a somewhat disorganized fleet of motor sledges, ponies and dog sledges. The convoy ended up moving as fast as the slowest method. Amundsen, meanwhile, had fixated on a single transportation mode and was speeding across the barren landscape. Amundsen didn’t win just because he picked dogs. He won because once he had chosen dogs, he applied huge amounts of effort to perfecting that single method of transporting the sledges.

The term “focus” consists of two activities: choosing a few priorities, and then dedicating your efforts toward excelling at them. Many people prioritize a few items at work, but they don’t obsess — they simply do less. That’s a mistake.

Tilgjengelighet

Boken Great at Work: How Top Performers Do Less, Work Better, and Achieve More kan fås på Amazon både som hardcover og for Kindle med lydspor.

Tags: